elak mengantuk ketika kerja mahupun belajar .

Mengantuk ditempat kerja atau ketika belajar sudah menjadi perkara normal dalam kehidupan sehari kita.Kalau tak mengantuk tu , mungkin korang minum tongkat ali kot . hehe :)
Faktornya kenapa??Mestilah tempatnya yang sunyi, sejuk, malap(dibelakang pintu) pastu disebabkan perut lapar, tu yang menjadi aku mengantuk yang teramat sangat. Betul tak??kalau yang belajar lak, mungkin sebab bosan duk dengan lect bagi kuliah…ahaha…lebih-lebih lagi lect baru….mengantuk siot.
Hari ni saja nak kongsi kat korang bagai mana nak atasi masalah mengantuk ini. Kalau tak diatasi, lama-lama bahaya gak, terutama pemandu kenderaan yang memandu jauh. Aku pun pernah memandu jauh, so teman di sebelah adalah penting untuk menjadi rakan borak dan mengumpat…hehe :)
Aku dapat idea setelah membaca tulisan daripada blog Gooseberries tentang bagaimana nak atasi masalah mengantuk ini, penulis blog ada menyenaraikan beberapa langkah untuk menguraikan masalah mengantuk ini.
Antara langkah tersebut adalah:
  1. Hampiri kawasan yang mempunyai kepekatan cahaya yang tinggi seperti ditepi tingkap.
  2. Pergi ke tandas untuk cuci muka.Ini boleh menyegarkan anda.
  3. Menyimpan wangi-wangian yang boleh menyegarkan kita di pejabat.Jangan melampau sudah, nanti pening pulak.
  4. Melakukan sedikit senaman ringan seperti berjalan-jalan ke meja rakan-rakan.
  5. Mendengar musik(tidak digalakan) dengan perlahan.
  6. Memandang pemandangan hijau seperti tengok pokok atau letak wallpaper bertemakan hijau dalam komputer.
Erm, beberapa tip atau langkah untuk mengurangkan rasa mengantuk. Mungkin anda mempunyai sebarang tip yang ingin dikongsikan selain ke 6-6 langkah ni?
Mana tahu, tip anda tu lagi berkesan?.
Oklah, sampai disini sahajalah, yang pening prestasi kita meningkat setiap hari dan pastikan anda tidur secukupnya.

pssttt . entry nie aku copy tau tau . HAHA , tadak idea sendiri loe . kikiki~

No comments: