tk boleh nie ! HAHA ,



1. mesti pastikan gigi sentiasa bersih.
maknanya pas makan kena kumur leklok, gosok gigi bersih2, pakai ortho dental brush yang macam botol susu punye berus tu. kalu tak, nanti braces mudah tertanggal .

: aku selalu gosok gigi lepas makan . hihi ;B berus yang macam botol susu tuh cane ? muahahahaha ;D risau betul kalo tertanggal braces aku nie . huhayyy~


2. tak boleh makan manis, air gas.
sebab nanti bila braces dibuka, akan terjumpala lubang2 pada gigi yang akan memburukkan kecantikan gigi yang dah chantek tersusun tu.

: aku dah lama tk minum air gas . hahahaha ;D makan mende manis ? tadak kot . aku takut betul nk makan mende melekit lekit nie . takut terlekat celah besi . hihi ;B


3. tak boleh gigit daging, tak boleh makan dodol
even nak makan buah pon, kena potong2 kan kecik2 dulu baru makan, tak boleh ngap camtu. daging pon, ayam pon. yang lekit2 macam dodol lagi tak boleh.

: daging ? hari tuh aku makan bubur , dalam bubur tuh ada daging tapi daging cincang lahh . hihi ;B tape kan kan ? lalala~ dodol pulakk ? yuckssss ! tk suka dodol . memang tk makan lahh kan . hikk ,


4. kerepek? keropok?
kalau boleh lembutkan dulu or makan yang nipis2 saja

: selama buat braces nie aku tk sentuh lagi mende mende keras . sebab aku pakai mende nie baru lagi . huahuahua~


5. chewing gum?
bubbye!

: haaaaa~ chewing gum memang dah lama tk makan . jangan risau oke ! hihi ;B


6. tak boleh goreng2
ayam, daging, kena rebus dulu or stim ;)

: yekehhh ? tadi aku makan ayam gorengggg ! huaaaaaaaaaaaaaaaaa~ dah cane nie ? hukk


big credit to : http://duniadentist.blogspot.com/2011/05/info-braces-part-2-pantang-larang-makan.html

No comments: